Kend dine rettigheder, når flyet bliver forsinket

Hver dag lander og letter der masser af fly i en lufthavn, som kommer fra lande både indenfor og udenfor Europa. Luft- og flytrafikken kan blive påvirket af forskellige faktorer såsom tekniske problemer, vejrmæssige udfordringer eller strejker.

Forsinkelser på fly er frustrerende. Det er forbundet med uvished og ventetid, når du ikke ved, hvornår dit fly afgår.

Herunder kan du få viden om dine kompensationsrettigheder, når du oplever forsinkelser på fly.

Få kendskab til årsagen bag forsinkelsen

Din ret til kompensation afhænger af, hvad årsagen er til, at din fly er forsinket. Hvis der er tale om vejrmæssige forhold, har du ikke ret til kompensation. Derudover er du ikke berettiget til at blive kompenseret, hvis der er tale om ”usædvanlige hændelser”. Det kan være i form af krig eller pludselig opstået fare på den planlagte destination.

I disse tilfælde er forsinkelsen med til at sikre din tryghed.

Er der opstået tekniske problemer på dit fly, som forårsager ekstra ventetid, der ikke har været varslet, er du berettiget til at søge om kompensation.

Det er dog et krav, at din rejse kan dækkes ind under ét af følgende kriterier for hhv. afgangs- og ankomstland:

  • Du flyver i Europa (fra et europæisk land til et andet europæisk land)
  • Du flyver fra et europæisk land og til et ikke-europæisk land
  • Du flyver fra et ikke-europæisk land til et europæisk land.

Kompensationen i forhold til forsinkelser på fly er fastsat af EU-regler. Din afgang eller ankomst skal derfor være i forbindelse med et land i Europa.

Omfanget af forsinkelsen og din kompensation

Når du har ret til kompensation, afhænger erstatningens størrelse og type af, hvor meget dit fly er forsinket. Som udgangspunkt har du krav på at få dækket udgifter til mad og drikke, som du indtager i ventetiden. Sørg for altid at gemme kvitteringer, da dette bruges som dokumentation i din klage over flyforsinkelsen.

Skulle det ske, at du bliver ombooket til et fly med afgang den efterfølgende dag, har du krav på at blive indkvarteret på hotel på dit flyselskabs regning. Derudover skal de dække dine omkostninger til transport til og fra hotel og lufthavn.

Du kan modtage økonomisk kompensation, hvis dit fly er mere end 2 timer forsinket. Taksten for økonomisk kompensation stiger, des flere timer flyet er forsinket. Du kan modtage mellem 250 euro og 600 euro pr. passager.

Samtlige erstatninger og kompensationsmuligheder er reguleret af EU-forordning 261/2004.

Forsinkelser på fly – sådan klager du

Du har 2 muligheder, når du har været udsat for forsinkelser på fly. Enten kan du vælge at klage selv direkte overfor dit flyselskab, eller du kan vælge at oprette din sag hos en virksomhed, som beskæftiger sig med juridiske sager vedrørende flyforsinkeler.

Det er en god idé at samarbejde med en virksomhed om din klage. Hvert år bliver mange fly forsinkede, og det medfører et stort antal klager overfor flyselskaberne. Des stærkere og mere professionelt du står i din sag, des større er chancen for, at din klage bliver accepteret.

Du finder professionel hjælp på nettet, hvor du får råd og hjælp til at oprette din klage.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk