Søvn

Så mange timers søvn er optimalt – det er sjældent at vi opnår det

Søvn er altafgørende for at have et sundt helbred, men hvor mange timers søvn har du i virkeligheden brug for? De fleste af os har nok en generel idé om hvor meget søvn man cirka skal have, men alligevel sover rigtig mange af os slet ikke nok timer per nat. Dette er en skam, for en god nats søvn er mindst lige så vigtigt som en sund kost. Læs videre for at opdage hvorfor søvn netop er så vigtigt for ens velbefindende, samt hvor meget søvn du skal stile efter at få.

Søvn er en grundsten for din sundhed

Søvn er langt mere end bare at give din hjerne og krop en chance for at hvile sig. Når du sover er din krop faktisk på overarbejde. Mens du sover er din krop nemlig hårdt i gang med at genoprette dine muskler, samt rense kroppen for diverse affaldsstoffer, der dannes i krop og hjerne. Uden disse processer vil din krop simpelthen ikke fungere korrekt, så de er rigtig vigtige.

Du behandler dine daglige oplevelser når du sover

Når du sover er din krop også i gang med at behandle alle de mange indtryk, som du har opsamlet i løbet af dagen, og vil arbejde hårdt på at videreføre disse til din hukommelse.

Godt for følelseslivet

Søvn er også afgørende faktor, når det kommer til at ordne dit følelsesliv. Undersøgelser viser faktisk, at man vil være væsentligt mere tilbøjelig til at have negative følelser, hvis man mangler blot en enkelt nats søvn.

Kroppen elsker søvn

Søvn er også godt for vitale processer, såsom din appetit, immunsystem, stofskifte og dermed også din evne til at kunne have en normal vægt. Desuden vil søvn også gavne dit interne ur, der er med til at fortælle hjernen hvornår du bør sove, og hvornår du bør være vågen. Hvis du sover på skæve tidspunkter, eller hvis du ikke får tilstrækkeligt med søvn, så vil det interne ur blive skrupforvirret, hvilket bestemt ikke er godt for din sundhed.

Antallet af timer er ikke altid tilstrækkeligt

På trods af at du får rigeligt med timers søvn, så er det dog ikke altid kvantiteten der er vigtigst, men snarere kvaliteten. Hvis du f.eks. vågner flere gange om natten, så vil din krop forstyrres i dens arbejde, hvilket i sidste ende vil påvirke din overordnede sundhed og humør.

Tips til at forbedre din søvn

  • Følg et fast søvnskema: sørg for at gå i seng nogenlunde den samme tid hver aften. Dette vil hjælpe dit indre ur med at synkroniseres. Hvis du sover på vidt forskellige tidspunkter, vil dette være ensbetydende med dårlig søvnkvalitet.
  • Gør noget afslappende og beroligende inden du går i seng: ved at have en fast rutine, der afslapper dig, vil du være i den rigtige sindsstemning til at falde i søvn og sove bedre. Prøv f.eks. at lytte til noget rolig musik eller mediter. Dette kunne meget vel redde din nattesøvn.
  • Sørg for at soveværelset er et ideelt sovemiljø: det kan ikke understreges kraftigt nok, at det at sove i et helt stille og mørkt rum med den korrekte temperatur virkelig vil sørge for at du sover bedre om natten. Under ingen omstændigheder bør du være alt for aktiv inden du går i seng; og det gælder både fysisk og mental aktivitet. Det viser sig nemlig, at aktivitet, støj eller dårlig temperatur har en rigtig dårlig effekt på kvaliteten af din nattesøvn.
  • Skær ned på koffein, alkohol og nikotin: Disse tre bussemænd er igen og igen blevet forbundet med en dårligere nattesøvn. Hold dig således fra kaffen, øllene og cigaretterne inden sengetid.
  • Hold fingrene fra mobiltelefonen: Hvis du er som mange danskere, så bruger du nok din mobiltelefon helt indtil du lukker øjnene om aftenen. Det bør du holde med. Det er nemlig blevet påvist, at overdreven brug af mobilen kan have en negativ virkning på din nattesøvn.
  • Vær mere aktiv i løbet af dagen: Undersøgelser viser at hvis du regelmæssigt dyrker motion, så vil dette være ekstremt gunstigt for din nattesøvn. Der findes nu ikke noget som fysisk udmattelse til at få dig til at sove som et lille barn
  • Find den rette seng på isleep.dk

Konklusion

At sove godt om natten er altafgørende for at forblive sund og rask; men med den større mængde stress, som mange oplever i dag, bliver det stadig vanskeligere og vanskeligere at få en god nats søvn. Ikke desto mindre bør man altid stile efter, at et sted mellem 7-9 timers søvn som voksen. Det bør dog siges, at mængden af søvn dog kan variere fra person til person, så intet er skrevet i sten. Vigtigste pejlemærke er, hvordan du har det om dagen. Hvis du føler dig træt og uoplagt, så får du ikke nok eller god nok søvn; og omvendt hvis du føler dig frisk og veloplagt, så får du tilstrækkelig og god søvn.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk